Literature by the same author
plus at Google Scholar

Bibliografische Daten exportieren
 

Schüler*innen fotografieren ihre Heimat : Identität, Emotion und Geschichtsbewusstsein

Title data

Benz, Stefan ; Utler, Astrid:
Schüler*innen fotografieren ihre Heimat : Identität, Emotion und Geschichtsbewusstsein.
In: Zeitschrift für Geschichtsdidaktik. Vol. 21 (2022) Issue 1 . - pp. 31-50.
ISSN 2196-8292
DOI: https://doi.org/10.13109/zfgd.2022.21.1.31

Official URL: Volltext

Abstract in another language

Der Begriff Heimat fokussiert das Emotionale im Menschen, seine Bindungsenergien, und bildet so eine Querschnittsdimension des Geschichtsbewusstseins ab. Diese Annahme wurde in einem Schulprojekt untersucht, das vom Fichtelgebirgsmuseum, dem lokalen Raum- und Heimatmuseum, durchgeführt wurde. Die Schüler*innen sollten Diversität der Region, eines Naturraums, fotografisch kommentieren. Die entstandenen Fotografien sowie die dazu angefertigten Projektberichte bilden die Grundlage der vorliegenden explorativen Studie.

Diese Daten werden in zwei Arbeitsschritten analysiert, indem sie aus unterschiedlichen fachlichen Perspektiven in den Blick genommen werden, einer geschichtsdidaktischen und einer psychologischen. Damit zeigt sich ein Heimatkonzept, das fernab schulischer Identitätsangebote und gesellschaftlicher Identitätszwänge konstruiert wird und sich deutlich von offiziellen Angeboten unterscheiden kann.

Abstract in another language

The term „Heimat“ brings into focus the emotional part of the human being, its energies of attachment and thus represents a cross-sectional dimension of historical awareness. This assumption was examined in a project with students, which was organized by the Fichtelgebirgsmuseum. The students were asked to photographically comment the diversity of the region, a natural geographic unit. The photographs as well as the project reports form the basis of this exploratory study. The data are analyzed in two steps out of different scientific perspectives, a historic didactical and a psychological one. The conclusions drawn show the significance of the historic, when young people are to mediatize their environment. The resulting concept of Heimat is constructed far from academic identity offers and societal identity forces and can differ considerably from official offers.

Further data

Item Type: Article in a journal
Refereed: Yes
Keywords: Geschichtsbewusstsein; Heimat; Identität; Fotografie; Projektarbeit; Bildanalyse; Identity; Emotion and Historical Awareness
Institutions of the University: Faculties
Faculties > Faculty of Cultural Studies
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair Psychology
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Chair Psychology > Chair Psychology - Univ.-Prof. Dr. Carlos Kölbl
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Didactics of History
Faculties > Faculty of Cultural Studies > Didactics of History > Didactics of History - Acad. Director PD Dr. Stefan Benz
Profile Fields > Emerging Fields > Cultural Encounters and Transcultural Processes
Profile Fields
Profile Fields > Emerging Fields
Result of work at the UBT: Yes
DDC Subjects: 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology
300 Social sciences > 370 Education
900 History and geography
900 History and geography > 900 History
Date Deposited: 29 Jun 2022 06:34
Last Modified: 18 Oct 2022 12:19
URI: https://eref.uni-bayreuth.de/id/eprint/70224