Veröffentlichungen "Scharfenberg, Franz-Josef"

Eine Ebene nach oben ...
Exportieren als [RSS feed] RSS 1.0 [RSS2 feed] RSS 2.0
Gruppieren nach: Publikationsform | Jahr
Anzahl der Einträge: 66.

Buch / Monografie

Scharfenberg, Franz-Josef ; Guder, Janna:
Schulgärten an bayerischen Gymnasien : eine Bestandsaufnahme zur unterrichtlichen Einbindung, zu Nutzungsformen und zu Zielvorstellungen.
München : Staatsinst. für Schulqualität und Bildungsforschung , 2013 . - 22 S.

Scharfenberg, Franz-Josef:
Experimentelle Mikrobiologie und Genetik im Biologieunterricht des Gymnasiums.
München : Staatsinst. für Schulqualität und Bildungsforschung , 2010 . - 57 S.

Artikel in einer Zeitschrift

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Module-phase-dependent development of pedagogical content knowledge : Replicating a role-change approach in pre-service teacher education in an outreach lab.
In: Research in Science Education. Bd. 51 (2021) . - S. 1177-1195.
ISSN 1573-1898
DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-019-09887-9

Roth, Tamara ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Mierdel, Julia ; Bogner, Franz X.:
Self-evaluative Scientific Modeling in an Outreach Gene Technology Laboratory.
In: Journal of Science Education and Technology. Bd. 29 (2020) Heft 6 . - S. 725-739.
ISSN 1573-1839
DOI: https://doi.org/10.1007/s10956-020-09848-2

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
A role-play-based tutor training in pre-service teacher education for developing procedural pedagogical content knowledge by optimizing tutor-student interactions in the context of an outreach lab.
In: Journal of Science Teacher Education. Bd. 30 (2019) Heft 5 . - S. 461-482.
ISSN 1573-1847
DOI: https://doi.org/10.1080/1046560X.2019.1583034

Calado, Florbela ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Science-Technology-Society-Environment Issues in German and Portuguese Biology Textbooks : influenced by the Socio-cultural Context?
In: International Journal of Science Education B: Communication and Public Engagement. Bd. 8 (2018) Heft 3 . - S. 266-286.
ISSN 2154-8463
DOI: https://doi.org/10.1080/21548455.2018.1486051

Goldschmidt, Marlen ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Instructional efficiency of different discussion approaches in an outreach laboratory : Teacher-guided versus student-centered.
In: The Journal of Educational Research. Bd. 109 (2016) Heft 1 . - S. 27-36.
ISSN 1940-0675
DOI: https://doi.org/10.1080/00220671.2014.917601

Calado, Florbela ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
To What Extent does Genetic Content in Textbooks Contribute to Scientific Literacy? : Analysis of STSE Issues in Textbooks.
In: Revista Portuguesa de Investigação Educacional = Portuguese Journal of Educational Research. Bd. 16 (2016) . - S. 253-287.
ISSN 1645-4006

Scharfenberg, Franz-Josef ; Marquardt, Ann-Katrin:
Agar plates made from common supermarket substances and Bacillus subtilis natto as an inexpensive approach to microbiology education.
In: Journal of Microbiology & Biology Education. Bd. 16 (2015) Heft 2 . - S. 292-294.
ISSN 1935-7885
DOI: https://doi.org/10.1128/jmbe.v16i2.942

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
A new role change approach in pre-service teacher education for developing pedagogical content knowledge in the context of a student outreach lab.
In: Research in Science Education. Bd. 46 (2015) Heft 5 . - S. 743-766.
ISSN 1573-1898
DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-015-9478-6

Calado, Florbela ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
To what extent do biology textbooks contribute to scientific literacy? : Criteria for analysing science-technology-society-environment issues.
In: Education Sciences. Bd. 5 (2015) Heft 4 . - S. 255-280.
ISSN 2227-7102
DOI: https://doi.org/10.3390/educsci5040255

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Outreach Science Education: Evidence-Based Studies in a Gene Technology Lab.
In: EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education. Bd. 10 (2014) Heft 4 . - S. 329-341.
ISSN 1305-8223
DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2014.1086a

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Instructional efficiency of tutoring in an outreach gene technology laboratory.
In: Research in Science Education. Bd. 43 (2013) Heft 3 . - S. 1267-1288.
ISSN 1573-1898
DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-012-9309-y

Franke, Gaitano ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Investigation of Students’ Alternative Conceptions of Terms and Processes of Gene Technology.
In: International Scholarly Research Notices. Bd. 2013 (2013) . - 741807.
ISSN 2356-7872
DOI: https://doi.org/10.1155/2013/741807

Scharfenberg, Franz-Josef ; Wimmer, Carola:
Die L-Laktat-Dehydrogenase - ein einfacher, qualitativer Aktivitätsnachweis.
In: Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht. Bd. 66 (2013) Heft 1 . - S. 36-40.
ISSN 0025-5866

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Teaching gene technology in an outreach lab: Students' assigned cognitive load clusters and the clusters' relationships to learner characteristics, laboratory variables, and cognitive achievement.
In: Research in Science Education. Bd. 43 (2013) Heft 1 . - S. 141-161.
ISSN 1573-1898
DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-011-9251-4

Scharfenberg, Franz-Josef ; Ehrl, Simon:
Die Grätzel-Zelle im Unterricht: Vergleich und Bewertung von Schülerexperimenten.
In: Naturwissenschaften im Unterricht. Chemie. Bd. 22 (2011) Heft 121 . - S. 33-39.
ISSN 0946-2139

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
A new two-step approach for hands-on teaching of gene technology: Effects on students' activities during experimentation in an outreach gene technology lab.
In: Research in Science Education. Bd. 41 (2011) Heft 4 . - S. 505-523.
ISSN 1573-1898
DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-010-9177-2

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Instructional efficiency of changing cognitive load in an out-of-school laboratory.
In: International Journal of Science Education. Bd. 32 (2010) Heft 6 . - S. 829-844.
ISSN 1464-5289
DOI: https://doi.org/10.1080/09500690902948862

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X. ; Klautke, Siegfried:
A category-based video-analysis of students' activities in an out-of-school hands-on gene technology lesson.
In: International Journal of Science Education. Bd. 30 (2008) Heft 4 . - S. 451-467.
ISSN 1464-5289
DOI: https://doi.org/10.1080/09500690701213898

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X. ; Klautke, Siegfried:
Learning in a gene technology laboratory with educational focus : Results of a teaching unit with authentic experiments.
In: Biochemistry and Molecular Biology Education. Bd. 35 (2007) Heft 1 . - S. 28-39.
ISSN 1539-3429
DOI: https://doi.org/10.1002/bmb.1

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X. ; Klautke, Siegfried:
The suitability of external control-groups for empirical control purposes : a cautionary story in science education research.
In: Electronic Journal of Science Education. Bd. 11 (2006) Heft 1 . - S. 22-36.
ISSN 1087-3430

Scharfenberg, Franz-Josef:
Simultaner Nachweis der Stärkebestandteile Amylose und Amylopektin im Mehl.
In: Naturwissenschaften im Unterricht. Chemie. Bd. 9 (1998) Heft 47 . - S. 51.
ISSN 0946-2139

Scharfenberg, Franz-Josef:
Kaffee als Fließmittel? Eine Schülerübung zur Papierchromatographie im Anfangsunterricht.
In: Naturwissenschaften im Unterricht. Chemie. Bd. 7 (1996) Heft 31 . - S. 21-22.
ISSN 0946-2139

Scharfenberg, Franz-Josef:
Was krabbelt an der Baumrinde?
In: Unterricht Biologie. Bd. 18 (1994) Heft 199 . - S. 18-22.
ISSN 0341-5260

Scharfenberg, Franz-Josef:
Geschwefelte Früchte - zwei Schülerübungen zur Untersuchung von Trockenobst.
In: Naturwissenschaften im Unterricht. Chemie. Bd. 4 (1993) Heft 41 . - S. 23-27.
ISSN 0946-2139

Scharfenberg, Franz-Josef ; Wagner, Walter:
Pfui Spinne! : Ein Beispiel experimenteller Ökologie.
In: Schulreport. (1990) Heft 5-6 . - S. 20-22.
ISSN 0586-965x

Aufsatz in einem Buch

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Lehr-Lern-Labore – eine Bereicherung für die Lehramtsausbildung? : Einblicke in die fachdidaktische Forschung.
In: LernortLabor - Bundesverband der Schülerlabore e.V. (Hrsg.): Schülerlabor-Atlas 2019 : Schülerlabore im deutschsprachigen Raum. - Stuttgart : Klett MINT , 2019 . - S. 50-55
ISBN 978-3-946709-03-9

Scharfenberg, Franz-Josef ; Kaufmann, Katrin ; Möller, Andrea ; Bogner, Franz X.:
Lehramtsstudierende als Beobachter im Lehr-Lern-Labor : Vergleich eines Ein- und eines Vier-Rollen-Ansatzes.
In: Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. - Wien , 2019 . - S. 91

Scharfenberg, Franz-Josef ; Möller, Andrea ; Kaufmann, Katrin ; Bogner, Franz X.:
Schülerlabore und Lehr-Lern-Labore.
In: Groß, Jorge (Hrsg.): Biologiedidaktische Forschung: Erträge für die Praxis. - Berlin : Springer , 2019 . - S. 229-249
ISBN 978-3-662-58443-9
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-58443-9_13

Kaufmann, Katrin ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Möller, Andrea:
Universitäre Lehr-Lern-Labore als multifunktionale didaktische Lernwerkstätten : Außerschulischer Lernort, praxisnahe Lehrerausbildung und fachdidaktische Forschung im Verbund.
In: Peschel, Markus ; Kelkel, Mareike (Hrsg.): Fachlichkeit in Lernwerkstätten : Kind und Sache in Lernwerkstätten. - Bad Heilbrunn : Klinkhardt , 2018 . - S. 167-186
ISBN 978-3-7815-2244-2

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Modulphasen-abhängige Entwicklung fachdidaktischen Wissens durch einen Rollenwechsel von Lehramtsstudierenden im Lehr-Lern-Labor.
In: Abstractband 21. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO 2017. - Halle-Wittenberg , 2017 . - S. 567-569

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
A role-play-based tutor training in biology-teacher education: Optimizing tutor-student interactions in the context of an outreach lab.
In: European Researchers in Didactics of Biology - ERIDOB : Abstracts. - s.l. , 2016 . - S. 132

Scharfenberg, Franz-Josef ; Ulm, Volker ; Bogner, Franz X.:
"Begeistern für die 'harten' Disziplinen".
In: Leible, Stefan ; Steiger, Elisabeth (Hrsg.): Neue Wege denken : 40 Jahre Universität Bayreuth. - Bayreuth : Univ. Bayreuth , 2015 . - S. 76-77
ISBN 978-3-00-049769-8

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Empirische Analyse : Leistung zählt!
In: Haupt, Olaf J. (Bearb.): Schülerlabor-Atlas 2015 : Schülerlabore im deutschsprachigen Raum. - Stuttgart : Klett MINT , 2015 . - S. 24-31
ISBN 978-3-942406-22-2

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Optimierung studentischer Tutor-Schüler-Interaktionen durch Tutortraining im Schülerlabor.
In: Gebhard, Ulrich ; Hammann, Marcus ; Knälmann, Bettina (Hrsg.): Bildung durch Biologieunterricht : Abstractband der 20. Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg, 2015. - Hamburg , 2015 . - S. 178-179

Scharfenberg, Franz-Josef:
Biologiedidaktische Forschung im Schülerlabor: eine Einführung.
In: Mayer, Jürgen (Hrsg.): Theorie, Empirie, Praxis : Abstractband. - Kassel : Kassel Univ. Press , 2013 . - S. 276-277
ISBN 978-3-86219-636-4

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Entwicklung fachdidaktischen Wissens durch Lernen und Lehren im Schülerlabor.
In: Mayer, Jürgen (Hrsg.): Theorie, Empirie, Praxis : Abstractband. - Kassel : Kassel Univ. Press , 2013 . - S. 282-283
ISBN 978-3-86219-636-4

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Instructional efficiency of tutoring hands-on phases in an outreach lab.
In: Proceedings of IXth ERIDOB. - Berlin , 2012 . - S. 101

Scharfenberg, Franz-Josef:
Simultaner Nachweis der Stärkebestandteile Amylose und Amylopektin im Mehl.
In: Ronczkowski, Elke (Red.): Unterricht Chemie : Versuchkartei kompakt. CD-ROM. - Seelze : Friedrich , 2012

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Instruktionale Effizienz von tutorieller Betreuung beim Experimenatlunterricht im Schülerlabor.
In: Tagungsband der Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland. - Bayreuth , 2011 . - S. 89-90

Scharfenberg, Franz-Josef:
Was leisten Schülerlabore? Biologiedidaktische Forschung im Lernort Labor.
In: Tagungsband der Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland. - Bayreuth , 2011 . - S. 88-89

Scharfenberg, Franz-Josef:
Beeinflussung der kognitiven Belastung im Lernort Labor: Wirkungen auf den Wissenserwerb und das Handeln der Schüler während des Experimentierens.
In: 100. MNU-Bundeskongress. - Regensburg , 2009 . - S. 237-238

Behrendt, Moritz ; Euler, Manfred ; Scharfenberg, Franz-Josef:
Was Schülerlabore leisten können.
In: Messner, Rudolf: Schule forscht : Ansätze und Methoden zum forschenden Lernen. - Hamburg : Ed. Körber-Stiftung , 2009 . - S. 160-165
ISBN 978-3-89684-335-7

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Instructional change of cognitive load in an out-of-school laboratory: Effects on cognitive achievement and students activities during experimentation.
In: Proceedings of the VIIth ERIDOB. - s.l. , 2008 . - S. 86

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Teaching gene-technology in an out-of-school laboratory with an instructional change of cognitive load: Effects on cognitive achievement and students’ activities during experimentation.
In: Genetics – Understanding living systems. XX International Congress of Genetics. - Berlin , 2008 . - S. 216

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X. ; Klautke, Siegfried:
Instruktionsbedingte Änderungen der kognitiven Belastung im Lernort Labor : Auswirkungen auf den Wissenserwerb und das Handeln beim Experimentieren.
In: Bayrhuber, Horst (Hrsg.): Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften : Abstracts. - Kassel , 2007 . - S. 195-198

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X. ; Klautke, Siegfried:
Learning in an educational lab with focus on gene technology : Results of teaching with authentic experiments.
In: Proceedings of 6th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). - London , 2006 . - S. 132

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Learning within a gene-technology lab (with authentic hands-on experiments).
In: Proceedings of NAESA Conference. - s.l. , 2006 . - S. 65

Scharfenberg, Franz-Josef ; Klautke, Siegfried:
Evaluation des Demonstrationslabors Bio-/Gentechnik der Universität Bayreuth.
In: Genlabor & Schule : Dokumentation eines Schülerlabor-Netzwerks. - Kiel , 2005 . - S. 12-13

Scharfenberg, Franz-Josef ; Klautke, Siegfried ; Bogner, Franz X.:
Experimentieren und Lernen im Lernort Labor.
In: Bayrhuber, Horst (Hrsg.): Bildungsstandards Biologie. - Kassel , 2005 . - S. 31-34
ISBN 3-9806803-8-X

Scharfenberg, Franz-Josef ; Karl, Anna K. ; Wilde, Matthias ; Klautke, Siegfried ; Bogner, Franz X.:
Kategorienbasierte Videoanalyse zum Experimentieren von Schülern im Lernort Labor.
In: Bayrhuber, Horst (Hrsg.): Bildungsstandards Biologie. - Kassel , 2005 . - S. 195
ISBN 3-9806803-8-X

Wilde, Matthias ; Stumpf, Andrea ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Klautke, Siegfried ; Bogner, Franz X.:
Schülerverhalten bei konstruktivistisch orientierten und bei instruktionsbestimmten Lernangeboten - eine kategorienbasierte Videoanalyse von Biologieunterricht im Naturkundemuseum.
In: Bayrhuber, Horst (Hrsg.): Bildungsstandards Biologie. - Kassel , 2005 . - S. 123-126
ISBN 3-9806803-8-X

Wilde, Matthias ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Klautke, Siegfried:
Approaches towards learning ecology: Self- or external-regulated?
In: Otte, Annette (Hrsg.): Eco-complexity and dynamics of the cultural landscape : abstracts of the talks and posters. - Giessen , 2004 . - S. 408 . - (Verhandlungen der Gesellschaft für Ökologie ; 34 )
ISBN 3-00-014088-3

Scharfenberg, Franz-Josef ; Klautke, Siegfried:
Das Demonstrationslabor Bio-/Gentechnik an der Universität Bayreuth : Aufbau und Evaluation.
In: Bauer, Andreas (Hrsg.): Entwicklung von Wissen und Kompetenzen im Biologieunterricht. - Kiel : IPN , 2003 . - S. 261
ISBN 3-89088-155-6

Scharfenberg, Franz-Josef ; Klautke, Siegfried:
Das Demonstrationslabor Bio-/Gentechnik der Universität Bayreuth: Aufbau und Evaluation.
In: Erkenntnisweg Biologiedidaktik. - Kassel : Univ., Abt. Didaktik d. Biologie , 2003 . - S. 25-46
ISBN 3-9809485-0-1

Tutschek, Reinhard ; Scharfenberg, Franz-Josef ; Klautke, Siegfried:
Forschungsschwerpunkte des Zentrums zur Förderung des mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterrichts.
In: Bauer, Andreas (Hrsg.): Entwicklung von Wissen und Kompetenzen im Biologieunterricht. - Kiel : IPN , 2003 . - S. 260
ISBN 3-89088-155-6

Scharfenberg, Franz-Josef ; Wirth, Corinna:
Die Geschichte von der kleinen Gans, die nicht schnell genug war von Hanna Johansen im fächerverbindenden Unterricht der Primar- und der Orientierungsstufe.
In: Abraham, Ulf ; Launer, Christoph (Hrsg.): Weltwissen erlesen : literarisches Lernen im fächerverbindenden Unterricht. - Baltmannsweiler : Schneider-Verl. Hohengehren , 2002 . - S. 93 . - (Diskussionsforum Deutsch ; 7 )
ISBN 3-89676-513-2

Scharfenberg, Franz-Josef:
Was krabbelt an der Baumrinde? Unterrichtsmodell für die Orientierungsstufe.
In: Stichmann, Wilfried (Hrsg.): Baum und Wald. - Seelze : Friedrich , 1998 . - S. 49 . - (Unterricht Biologie : Sammelband )

Scharfenberg, Franz-Josef:
Zwei Schülerübungen zur Untersuchung von Trockenobst.
In: Geertz, Renate (Hrsg.): Experimente, interessant und praktisch. - Seelze : Friedrich , 1997 . - S. 107 . - (Naturwissenschaften im Unterricht, Chemie : Sammelband )

Scharfenberg, Franz-Josef:
Kaffee als Fließmittel? Eine Schülerübung zur Papierchromatographie.
In: Chromatographie in Theorie und Unterrichtspraxis. - Seelze : Friedrich , 1996 . - S. 52 . - (Naturwissenschaften im Unterricht, Chemie : Sammelband )

Veranstaltungsbeitrag

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
A role-change approach in biology pre-service-teacher education at an outreach lab : a direct replication study adding a new focus on module-phase-dependent development of pedagogical content knowledge.
2018
Veranstaltung: XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB) 2018 , 02.-06. July 2018 , Zaragoza, Spain.
(Veranstaltungsbeitrag: Kongress/Konferenz/Symposium/Tagung , Paper )

Scharfenberg, Franz-Josef:
Schüler- und Lehr-Lern-Labore : Biologiedidaktische Forschung in einem Bereich der naturwissenschaftlichen Bildungslandschaft.
2017
Veranstaltung: 21. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO , 11.-14. September 2017 , Halle, Deutschland.
(Veranstaltungsbeitrag: Kongress/Konferenz/Symposium/Tagung , Vortrag )

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X.:
Schülertypen zur kognitiven Belastung im Lernort Labor: Beziehungen zu Input- und Output-Variablen.
2009
Veranstaltung: Internationale Tagung der FDdB "Heterogenität erfassen : individuell fördern im Biologieunterricht" , 21.-25.Sept.2009 , Kiel, Deutschland.
(Veranstaltungsbeitrag: Kongress/Konferenz/Symposium/Tagung , Vortrag )

Scharfenberg, Franz-Josef ; Bogner, Franz X. ; Klautke, Siegfried:
Instruktionsbedingte Änderungen der kognitiven Belastung im Lernort Labor : Auswirkungen auf den Wissenserwerb und das Handeln beim Experimentieren.
2007
Veranstaltung: 3. Kongress der Gesellschaft für Fachdidaktik "Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung – Empirische Forschung in den Fachdidaktiken" , 16.-20.Sept.2007 , Essen, Deutschland.
(Veranstaltungsbeitrag: Kongress/Konferenz/Symposium/Tagung , Ohne Angabe )

Dissertation

Scharfenberg, Franz-Josef:
Experimenteller Biologieunterricht zu Aspekten der Gentechnik im Lernort Labor: empirische Untersuchung zu Akzeptanz, Wissenserwerb und Interesse.
Bayreuth , 2005
( Dissertation, 2005 , Universität Bayreuth, Fakultät für Biologie, Chemie und Geowissenschaften)

Diese Liste wurde am Tue Apr 16 08:41:14 2024 CEST generiert.
[Zum Seitenanfang]
URL für die Einbettung dieser Seite in externe WWW-Seiten:
https://eref.uni-bayreuth.de/XML/person_gndid/1157100279.xml